Van Thailand naar Kuala Lumpur, Maleisie

15 november 2013 - Kuala Lumpur, Maleisië

Zo.. Eindelijk, maar toch zijn wij eergisteren aangekomen in Kuala lumpur, Maleisie!
In Krabi hadden wij al treintickets geboekt, maar de trein gaat helaas alleen vanaf Hat Yai en een kleine week van te voren waren bijna alle bedden al uitverkocht waardoor wij in een eerste klas coupé moesten slapen.. Geen probleem, een beetje meer luxe, maar wij vonden het de vorige keer wel heel leuk/gezellig om tussen de locals te zitten en te slapen..
Maargoed.. Vanaf Krabi moesten wij in Hat Yai zien te komen, dus op 11 nov hebben we een minivan gepakt naar Hat Yai..
Hat Yai schijnt de 4e stad van Thailand te zijn, maar wij vonden dat er erg weinig te beleven was.. Nou hadden we hier ook maar ongeveer een dag dus zoveel keuze hadden we niet.
Op 12 nov rond 11:30u uitgecheckt bij het guesthouse, gegeten, wat boodschappen gedaan voor in de trein en toen tot 16:00u gewacht op de trein.. Erg leuk hier was dat we door allemaal locals aan werden gesproken en iedereen wilde weten wie we waren en wat we aan het doen waren :)

Het eerste stuk in de trein, van Hat Yai naar Butterworth (de halte voor als je naar Penang wilt) hadden we beide gewoon een stoel en waren we de enige toeristen in de hele coupé. Wederom weer veel lachende en starende mensen. Na een tijdje in de trein te hebben gezeten kwamen we aan bij de grens Thailand-Maleisie. Wat een makkie was dat! Met alle tassen de trein uit, in de rij voor een departure stempel van Thailand, volgende rij voor een stempel voor Maleisie en toen "tassen controle". (Lees: "wat zit er in je tas?" Kleren. Ok, bedankt)
En zo waren we in Maleisie!
Een paar uur later konden we onze stoelen verlaten en hadden we een eerste klas coupé.. Best chill! Een stapelbed, stoel, wastafel, fan en de coupé kon helemaal afgesloten worden.
Helaas toch minder goed geslapen dan gehoopt, maar in ieder geval weer een mooi avontuur!

Rond 06:30u kwamen we aan op het centraal station in Kuala Lumpur. Hier meteen verder gereisd met de metro en monorail en een paar uur later een leuk en super net guesthouse gevonden. We betalen een stuk meer dan in Thailand, maar daar waren we van te voren al voor gewaarschuwd door andere toeristen..

13 nov niets anders gedaan dan eten en bijslapen en gisteren toch maar de stad bekeken.. Uiteraard eerst naar de Petronas Towers, best indrukwekkend! En daarna verder naar een moskee, de central market en chinatown..
Leuk om te zien allemaal, maar eigenlijk wisten we het in Bangkok al, steden zijn niet echt ons ding!
We wilden over een paar dagen naar Singapore gaan, maar waarschijnlijk kiezen we toch voor een paar kleinere plaatsen in Maleisie..

Maleisie is trouwens voornamelijk islamitisch en het verschil met Thailand was meteen ook best groot.. Je merkt dat het hier veel meer een "mannencultuur" is.. De paar keer dat we ergens gingen eten was ik telkens de enige vrouw en een paar keer per dag wordt er omgeroepen voor het gebed en dat is ook overal te horen!
Verder is de stad heel multicultureel.. Er is een Chinatown, Little India, een arabisch gedeelte etc, dus mensen kijken is hier best mooi!
Vandaag gaan we nog een beetje rondkijken (naar de Petronas Towers in het donker) en bedenken wat we daarna gaan doen.. We hebben namelijk maar twee weken voor dit land.. De laatste foto's van Thailand en de eerste kiekjes van Maleisie zijn geupload!

1. Schonewille:
    16 november 2013
    doei.
    wat weer een mooi verhaal van een mooie stad, om te zien tenminste en jullie zitten er ook leuk wat de foto,s betreft.
    maandag krijgen wij mischien te horen wat en wanneer er wat met oma gaat gebeuren: bedankt voor het verhaal en de mooie foto,s

groetjes Oma en Opa Dikke kus
  2. Mieke:
    19 november 2013
    groetjes, liefs en knuffels van ons en veel plezier verder