Excuse me, is this Taiwan Taoyuan International Airport? No? Shit!

30 januari 2014 - Hong Kong Island, China

Op dit moment zijn we in Taipei op het vliegveld aan het wachten op onze vlucht naar Hong Kong. Voor 11:00u moest er uitgecheckt worden bij het hostel, dus op naar het centrum om ff te onbijten en dan de metro naar het vliegveld. Het ontbijten mislukte al meteen, want alles was dicht ivm Chinese New Year, dus maar even wachten nog. Toen de metro gepakt naar het vliegeveld. Toen we aankwamen in Taipei werd gezegd dat we alleen maar met de taxi naar de stad konden voor 1200 TWD (das best duur), dus maar gedaan, maar na een paar keer de metro te hebben gepakt in Taipei zagen we dat er ook een halte was bij het vliegveld. Chill, dat maar doen dus.. Maar dit bleek een dom plan haha! We stonden mooi op tijd op het vliegveld, maar wel het verkeerde vliegveld. Na wat rondvragen bleek dat we naar een ander vliegveld moesten ongeveer een uur verderop, dus alsnog een taxi en alsnog 1200 TWD armer :( Het werd een beetje stressen want het was ver weg werd ons verteld, maar we waren ruim op tijd en op het vliegveld bleek dat we vertraging hebben..
Gelukkig een voucher gekregen voor wat eten en drinken, dus we vermaken ons wel even..

Dan Taipei, hier zijn we een tijdje geweest en we hebben redelijk wat van de stad gezien.. Toen we de tickets naar taiwan boekten was internet iets positiever over het weer, dus het plan was om nog even lekker te relaxen op het strand, maar maximaal 20 graden is niet echt strandweer.. Daarom hebben we besloten om in Taipei te blijven en niet nog veel geld uit te geven aan treinen etc.
Wat meteen opvalt is dat het hier, net als Singapore, erg schoon en geordend is. 'Made in Taiwan' heeft daar vast iets mee te maken.
Met de metro kun je hier een groot gebied bekijken, van de zuiderlijke wijken tot de kust in het noorden. Dit hebben we dan ook gedaan. Aan het begin zijn we naar Tamsui in het noorden gegaan. Verder niet enorm bijzonder.. Veel kraampjes en veel Taiwanese dagjesmensen. Toch best leuk en aan het einde nog even naar een mangrove geweest.. En ook niet onbelangrijk; het was lekker weer.
De dag hebben we afgesloten met een kijkje bij Shilin Nightmarket. Lekker gegeten en tussen enorm veel chinese mensen gelopen..
Verder hebben we nog wat andere nightmarkets bezocht, gewinkeld, rondgeslenterd in de stad en zijn we een dagje richting taipei zoo gegaan om daar met een soort van kabelbaan bijna 300 meter omhoog te gaan.. Super mooie uitzichten!
Natuurlijk zijn we ook nog een avondje naar de Taipei 101 gegaan, het op één na hoogste gebouw van de wereld. Wat we ervan vonden? Tsjah, viel een beetje tegen. Eerder hebben we natuurlijk al de Petronas Towers in Kuala Lumpur gezien en die waren een stuk indrukwekkender ookal zijn ze wat minder hoog.
Al met al een leuke stad, Taipei, alleen af en toe een beetje irritant dat alles maar dan ook alles in het chinees is en bijna niemand engels spreekt, maargoed met handen en voeten en wijzen kom je een heel eind!

Het is nu een paar uur later en we zijn een tijdje geleden aangekomen in Hong Kong. Vlucht van 1,5 uur was super chill met eten en drinken erbij en dat voor maar 50eu pp! Lang leve Hong Kong Airlines! Vanaf het vliegveld meteen de bus gepakt naar de stad en naar de kamer gegaan die we van te voren hadden geboekt. Het is Chinese New Year en dus was het een hele klus om iets te vinden en alle prijzen zijn natuurlijk omhoog gegooid, maar we hebben best een prime kamertje op de 8ste verdieping met overal om ons heen winkeltjes en restaurantjes.. Gaat wel goedkomen dus!
Net even de straat ingegaan om wat te eten en markt meegepakt en wat boodschappen gedaan en rondgekeken. De eerste indruk is dat het niet heel anders is dan Taipei, overal chinese tekens en veel borden met lampjes en kleurtjes ;) alleen een stuk duurder! Kunnen we daar alvast aan wennen dus, want over een paar dagen zijn wij alweer in Europa..
Morgen maar eens naar het zuiden om de skyline te bekijken en om 20:00u is er een parade ivm new year.. Zal ons benieuwen wat voor event dat wordt!

1. Schonewille:
    30 januari 2014
    Indrukwekkend al die verhalen en foto,s, maar het einde van de reis komt in zicht, maar geniet zo lang als het kan.
    ik zou maar niet te veel van die varkenshersens eten want straks beginnen jullie nog te knorren ,nou dat merken wij strak in spanje wel.
    Wij gaan Zaterdagmorgen om 8 uur vliegen.
    Tot gouw Oma en Opa Baai Baai
  2. Rianne:
    dag lieverds

weer mooie foto's geeft goed weer hoe het leven daar is.

kus
    Rianne
  3. Mieke:
    1 februari 2014
    wish you two a very happy chinees new year......... het jaar van het paard............. ik hoop dat dat een vreedzaam nieuwjaar wordt......... ik ben een paard en als ik mijzelf zo zie ben ik redelijk vreedzaam.......... dus ik heb alle hoop op een goed nieuwjaar. heeeeeeeeej bedankt weer voor jullie verhaal en geniet er lekker van, liefs en dikke knuffels.......... geef ze alsjeblieft doorrrrrrrrrrrr.
  4. Rianne:
    1 februari 2014
    woh net weer een superleuke kaart van de kinders ontvangen

helemaal goed, kus
    mams