Dat was 'm dan; Sri lanka

27 december 2013 - Negombo, Sri Lanka

Kandy:
Éèn van de grootste steden van sri lanka, maar alsnog stelt het vrij weinig voor. Wel kun je hier heerlijk tot rust komen wanneer je langs het meer loopt en allerlei mooie beesten ziet.
Op vrijdag hadden we afgesproken met Alain en Chantal. Hen hebben we leren kennen in Ayutthaya, we hebben ze weer gezien in Chiang Mai en nu dus weer in Sri lanka. Zij zijn een beetje onze "reis-papa en mama", aangezien ze al jaren aan het reizen zijn en meer wel dan niet hebben gezien in Azië. Super om allerlei tips te krijgen en ik kan geen genoeg krijgen van al hun mooie verhalen. Met z'n 4en zijn we een berg opgelopen waar een groot budha beeld staat. Weer super mooie uitzichten, maar helaas vroegen ze entree dus we zijn niet naar binnen geweest. Daarna hebben ze ons meegenomen naar de lokale markt waar we met een aantal locals hebben gepraat en daarna zijn we alle kleine straatjes van Kandy ingedoken. Het blijft indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven!
Aan het einde van de middag biertjes en pinda's gehaald en lekker aan het meer gezeten. Daarna hebben we samen wat gegeten.
De volgende dag om 17:00u weer met alain en chantal afgesproken en daarvoor nog even lekkere broodjes gegeten op het plein en fruit gehaald bij de markt. Daarna met z'n 4en wat gaan drinken en daarna weer lekker uit eten. Inclusief drinken ongeveer €3 met zn tweeëen!
Na het eten afscheid genomen, want zij blijven nog even in Kandy en wij vertrekken naar Negombo.

Zondag om 12 uur naar het treinstation gegaan om kaartjes te kopen voor de trein naar gampaha. Helaas was zowel de eerste als de tweede klas uitverkocht (er zijn in de 2e klas een x-aantal stoelen die gereserveerd kunnen worden zodat je zeker een plek hebt), dus zat er niets anders op dan kaartjes kopen voor de 2e klas en hopen op een plekje.
Die hoop was al snel vervlogen toen we bij het platform aankwamen, wat een chaos! Alle treinen hadden vertraging en er werd van alles omgeroepen over veranderen van platform etc, dus dat was wel even wat gedoe. De goede trein natuurlijk gevonden, maar idd, helemaal vol! Uiteindelijk een "plekje" gevonden in het stuk tussen twee treinstellen waar we maar zijn gaan staan met een amerikaan en nog een toeriste.
Dit bleek geen goede keuze, want het was er bloedheet en je moest behoorlijk wat moeite doen om rechtop te blijven staan!
Uiteindelijk besloot ik om op mijn backpack te gaan zitten en het meisje naast mij deed hetzelfde maar dan op haar koffer met wieltjes en toen ging het een beetje mis!
Doordat de trein zoveel bewoog belandde haar koffer boven op mijn voet en duwde het wieltje mijn voet tegen de grond aan. Na niet al te lange tijd de koffer er afgekregen, maar s' avonds werd mijn voet toch wel erg dik en werd het lopen lastiger. Waarschijnlijk een beetje gekneusd! Maargoed.. Als dat het ergste is dat ons overkomt dan overleven we het wel ;)

Negombo:
In Gampaha de bus gepakt naar Negombo en toen met de tuktuk naar het vorige guesthouse als de vorige keer.. Super lieve mensen! Bij aankomst zeiden ze; "Welcome home".
Na het inchecken meteen wat gaan eten en toen we terugkwamen bij het guesthouse bleken de 2 noorse zusjes waarmee we de vorige keer de treinreis zijn begonnen er ook te zijn! Super leuk om elkaar weer te zien en lekker verhalen uitgewisseld. S' avonds zijn zij naar het vliegveld gegaan aangezien hun vakantie erop zat.

We zijn expres de laatste dagen in sri lanka teruggegaan naar Negombo zodat we alvast lekker dicht bij het vliegveld zijn en nog even kunnen relaxen en niet hoeven te reizen. Lekker op het strand gelegen, spelletjes op het balkon, lopend Negombo wat verder verkend en natuurlijk kerstfilms gekeken, want ook hier is het kerst ;)
Heel raar om hier eind december rond te lopen met 30 graden en te zien dat alles versierd is voor kerst. Toch dringt het niet echt tot ons door dat het echt kerst is.
Wel dringt het nu extra tot ons door dat we ver van huis zijn.. Vooral bij Kir begon de heimwee toch een beetje te komen..

Kerst:
Weer zo'n verschil met Nederland! Wat wij niet wisten is dat kerstavond ongeveer net zo gevierd wordt als oud en nieuw bij ons.. Al de hele week, maar vooral 24 december is overal vuurwerk te zien en te horen en zijn er al een aantal kinderen langsgeweest om christmas carrols te zingen.. Super leuk!
24 december hebben we even doei gezegd tegen de rijst en noodles en zijn we eens goed uit eten geweest. (Na een lekkere cocktail) Begonnen met een voorgerecht en daarna gamba's en verse vis :) Na het eten even laten zakken en toen naar het strand gegaan waar een feest was bij een of ander luxe hotel. Wat drankjes gedaan en gekeken naar allemaal gekke dronken toeristen en locals.
En toen, om 00:00uur, ging het los! Overal kerkklokken en heel veel vuurwerk.
Eerste kerstdag was er natuurlijk net als in Nederland vrijwel niets open, dus veel keuze om iets te doen was er niet.. Daarom hebben we lekker in de zon gezeten en series/kerstfilms gekeken. S' avonds weer lekker "luxe" uit eten in een van de weinige restaurants die open was en rond 00:00 nog even bijgekletst met de families via skype :)
Tweede kerstdag wordt niet echt gevierd op Sri lanka, maar er wordt wel stilgestaan bij iets anders; de tsunami. 9 jaar geleden heeft dit veel verwoest en zijn veel mensen omgekomen. In Negombo viel het gelukkig allemaal mee.. Deze dag een beetje rondgelopen en de laatste souvenirs gekocht en de avond afgesloten met een lekker bord kottu voor de laatste keer.

Sri lanka, een land om naar terug te gaan? Voor ons is het antwoord hierop "nee". Het is een super mooi land en qua natuur staat het zeker weten op nummer 1, maar helaas was er naar ons idee (en we hebben het veel meer mensen horen zeggen) niet veel meer te doen, dus we hebben het niet wel gezien..
Zometeen weer het vliegtuig in naar Kuala Lumpur voor éèn nachtje en zaterdag is het tijd om het volgende land te ontdekken; Nepal! We hebben een kamer gereserveerd in Kathmandu voor minimaal 6 nachten incl een lekker groot balkon en organisch ontbijt en we zijn allebei super benieuwd, want we hebben alleen maar goede verhalen gehoord over Nepal. Het plan is om de Kathmandu Valley te gaan bekijken. Kathmandu + allemaal kleine dorpjes eromheen.

1. Marian Stanneveld:
    27 december 2013
    Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling.

Gerard, Marian, Patricia, Joachim en Nick
  2. Mieke:
    28 december 2013
    weer een mooie verslaggeving en foto's, ik verheug me op komende verhalen en hoe het daar is. wij wensen jullie een gezond, gelukkig en reislustig nieuwjaar, veel plezier, liefs en knuffels
  3. Niek:
    28 december 2013
    Alvast een gelukkig nieuwjaar en benieuwd naar het volgende verhaal! Niek
  4. Schonewille:
    29 december 2013
    Weer bedankt voor jullie reisverslag:
    Wij zijn de Kerst goed door gekomen mooi rustig aan gedaan.
    Jullie zijn dus begonnen aan een nieuw avontuur doe maar wat rustig aan met de voet van Kirsten.
    Ik heb net de foto bekeken van de buurt van Kathmandu, als je niet van rommel valt daar nog wel wat op te ruimen, maar wel een mooie foto.
    een dikke pakkert van Oma en mij, en een goede jaars wisselig
    Baai Baai
  5. Kirsten:
    29 december 2013
    Dankjulliewel! :)
    Oop, mijn voet is gelukkig weer beter hoor, dus we zijn er vandaag weer tegenaan gegaan..
    Het is hier inderdaad heeeel erg rommelig en heel stoffig enzo, maar echt super mooi om te zien!
    Fijne jaarwisseling!
    Kus