'Riksja?' -'no.' -'Hasjies?' -'no.'

29 december 2013 - Kathmandu, Nepal

Hallo!
Na een maand Sri Lanka te hebben gedaan, tijd voor de volgende bestemming: Nepal!
De vluchtroute naar het dak van de wereld ging iets ongemakkelijk.. Omdat Air Asia niet vanuit Colombo rechtstreeks naar Kathmandu vliegt, was het goedkoper om eerst naar Kuala Lumpur te vliegen en daarna naar Kathmandu.. een hele hoop onnodige kilometers voor de boeg dus. Het plan was om te slapen in het centrum van KL, om wat warme kleren te kopen, en de volgende dag op het vliegtuig te stappen. Dat plan is totaal mislukt omdat we niet echt rekening hebben gehouden met het tijdverschil en een stop die we moesten maken op de Malediven. We zijn tegen middernacht bij het guesthouse aangekomen en helaas is zelfs de H&M in Kuala Lumpur dan gesloten.
De vlucht naar Nepal is tot nu toe de grappigste vlucht die we ooit gemaakt hebben. Er zaten een hele hoop mannen in het vliegtuig die, volgens ons, nog nooit gevlogen hadden. Foto's maken van elkaar, bellen naar matties om te vertelllen dat ze in een vliegtuig zaten. De stewardessen hadden het er enorm druk mee om te vertellen dat ze echt niet meer mochten bellen.
De man die de stoel naast Kir had, ging erg angstvallig zitten en toen bleek dat de stoel voor hem vrij was, duurde het niet lang voordat hij eindelijk verlost was van de plek naast de blanke vrouw. Dat vonden we redelijk opmerkelijk..
Vlak voordat we landden voelde ik aankomen dat de mensen niet gingen wachten voordat het "riemen vast" lampje uitging. Dat was redelijk terecht, want terwijl we nog over de landingsbaan raasden stond het halve vliegtuig op om hun handbagage uit de vakken te pakken. Stewardessen in paniek... Erg grappig:) Maargoed.. als je nog nooit gevlogen hebt en niet zo goed Engels kunt dan gaan er dingen mis.
Toen was het tijd om Kathmandu te verkennen! Kir en ik zijn het erover eens dat het tot nu toe de mooiste stad is waar we geweest zijn. Overal waar je bent is van alles te zien; leuke gebouwtjes, veel versieringen, leuke mensen. Ons guesthouse is aan de rand van Thamel, de toeristenwijk. Op dit moment is het laagseizoen dus er zijn gelukkig niet veel toeristen. In tegenstelling tot Sri Lanka is hier de winter net begonnen, dus met overdag 20 graden in de zon en 's avonds rond de 5 graden is het niet heel erg verschillend met jullie temperaturen.
Jak poncho, jak sjaal, jak trui en jak beenwarmers is het resultaat. Lekkur warrum..
Vandaag zijn we naar Durbar Square gelopen, de trekpleister van de stad.. Van Alain en Chantal hoorden we dat het zes jaar geleden 300 ruppees kost om het plein op te komen, maar dat er ook een hele hoop sluiproutes zijn om kosteloos het openbare plein, zonder eigenaar te bekijken. Opzoek dus! Op dit moment kost het zelfs 750 ruppees (6 euro) voor witte mensen om het plein op te komen. Op een gegeven moment hoorde ik Kir sissend fluisteren: 'Doorlopen'. Ik had niets door, maar we waren zomaar een entreehuisje voorbij gelopen.. yyeeahwoowooow! Achteraf vonden we de 750 rupees die we niet betaald hebben voor het plein toch best veel. We kunnen dan ook iedereen vooral aanraden naar Kathmandu te gaan, maar vermijdt Durbar Square.. zonde van de centjes.. We hebben vandaag een hoop plezier beleeft aan de talloze zijstraatjes die hier zijn.. je kijkt je ogen uit wat er allemaal om je heen gebeurt.
Morgen gaan we een ander deel van de stad bekijken, waar ongetwijfeld ook veel moois te zien is.
Tijd om te stoppen met typen, want mn vingers zijn kouddd..
Namaste