Hill County Sri lanka

19 december 2013 - Kandy, Sri Lanka

De afgelopen dagen hebben wij doorgebracht in de "Hill County" en wat hebben we het koud gehad, echt koud! Oké, waarschijnlijk niet zo koud als in nederland, maar als je gewend bent geraakt aan temperaturen van 30+ is 15 graden wel even schrikken! Natuurlijk zijn wij ook weer slecht voorbereid en hebben we beide maar één vest en de lange broeken die we hebben zijn ook niet gemaakt voor temperaturen onder de 20 graden, dus dat betekende, 2 broeken aan, een hempje, een longsleeve, vest, sokken en schoenen.. Onze vesten ruiken ook niet meer heel fris ;)
Maargoed.. Hill county dus..
Eerst zijn we in Haputhale geweest waar wat hebben rondgekeken en daarna hebben we de trein gepakt naar Ella.. De lonely planet beloofde een super mooie treinreis en dat was het zeker! Een uur lang door de bergen, langs afgronden, watervallen,superkleine dorpjes etc.
De trein had alleen 3e klas, dus daar zaten we op een houten bankje met allemaal starende locals om ons heen..
Treinsporen worden hier trouwens gebruikt als voetpad en elke keer zag je weer mensen het spoor opstappen als de trein langs was geweest..
Ook gaan de deuren niet dicht en moet de trein zo vol mogelijk, dus overal zie je mensen half uit de trein hangen. Wat een verschil met thuis!

Ella is weer zo'n plaats in Sri lanka waar je vooral heen moet voor de natuur en waar verder eigenlijk niets te doen is. Het centrum bestaat bijvoorbeel uit één straat dus dat heb je snel gezien!
We hebben geslapen in een chille kamer die net 2 maanden klaar was met uitzicht op "Ella rock". Aangezienhet slechte weer en veel regen hebben we niet veel gedaan, maar hebben we toch de moed bij elkaar geraapt om "Little Adam's peak" te beklimmen.. Wat een mooi uitzicht! Toen we boven waren begon het alleen alweer te regenen, dus opgewarmd met een pot srilankaanse thee!

Maandag hebben we de trein van 10:56u gepakt naar Kandy. 2e klas was uitverkocht, dus lekker luxe in de1st class observation samen met wat locals, een australier, een rus en twee engelsen. Weer een super mooie rit die dit keer ruim 6 uur duurde! Op een gegeven moment liep ik naar de conducteur om te vragen of je ergens mocht roken. Zijn antwoord? "Sit down! My office, my rule!" Dus daar zat ik met de conducteur in de trein te roken. Hij had het goed bekeken, want hij bietste natuurlijk wel iedere keer een sigaret..
Rond 17:30u kwamen we aan op een station dicht bij Kandy en toen stonden we daar.. De australier was al een paar uur eerder uitgestapt, dus we waren met een russisch meisje, een engels stelletje en een tsjech voegde zich erbij op het station.
Met zn allen een taxi gapakt naar Kandy en toen op zoek naar een guesthouse. Best lastig om iets te vinden voor 6 personen! De jongens zijn gaan zoeken en uiteindelijk wat gevonden. Meteen naar het centrum gelopen om met zn allen wat te eten en daarna s' avonds spelletjes gespeeld en drankjes gedaan in de kamer van het engelse stelletje..
Helaas viel de kamer behoorlijk tegen (vooral het bed) en hebben we de volgende ochtend besloten om uit te checken.. Vrij lastig om hier wat te vinden, want het is nu high season en rond kerst etc is het erg druk en gaan de prijzen omhoog!
Weer een rotnacht gehad ivm muggen en heeel veel lawaai, dus we zitten nu in het derde guesthouse in Kandy.
Kandy is één van de grootste steden van Sri lanka, maar ook hier is het centrum weer erg klein..
Midden in de stad ligt een meer waar we heerlijk omheen hebben geslenterd en vissen, schildpadden, mooie vogels, apen en varanen hebben gespot.
Verder hebben we een paar tempels bezocht en zijn we in de buurt geweest van de tand van Budha.. haha! The temple of the Sacred Tooth Relic is namelijk in Kandy. Deze kun je bezoeken, maar de tand krijg je niet te zien want deze wordt bewaard in een gouden box en de entree is 1000 rupees, dus wij dachten, het is goed met je, dat doen we niet!
Sri lanka is trouwens een heel mooi land en heeft een heel mooie natuur etc, maar de mensen beginnen ons een beetje te vervelen. Het is natuurlijk een heel arm land en veel mensen hebben het echt heel moeilijk, maar iedereen wil wat van je! Zelfs mensen die er vrij welvarend uitzagen zeiden: "hello, how are you? Chocolate for my baby?" En kinderen komen overal naar ons toe om te vragen om ballonnen, snoep, pennen etc. Verder lijkt iedereen heel geintetesseerd en vragen ze allemaal waar je vandaan komt, hoe je heet etc en uiteindelijk willen ze je altijd ergens heen brengen..
Eerst is dit allemaal niet zo erg, maar het wordt nu wel een beetje vervelend..
Nog een leuk weetje; Morgen hebben we een afspraak met Alain en Chantal! (Het stel uit Frankrijk dat we hebben ontmoet in Thailand)
Volgende update waarschijnlijk na kerst, dus bij deze; FIJNE FEESTDAGEN ALLEMAAL!!

1. Rianne en jos:
    19 december 2013
    Mooi hoor. Kun je zien hoe mensen in landen van elkaar verschillen.
  2. Niek:
    Fijne feestdagen!
  3. Schonewille:
    Hallo wereldreizigers
    Wij hebben jullie verhaal weer gelezen en de foto,s bekeken zoals andere keren weer leuk om te vernemen wat jullie beleven, het is wel jamer dat de temperatuur wat tegen valt maar dan kunnen jullie wat met ons mee voelen. haha.
    ver maak jullie daar wat en een fijne Kerst en een goede jaarwisseling alvast:

de groeten uit Beilen Oma en Opa
  4. Karla:
    20 december 2013
    Plezierige kerst :) !!! mooie verhalen!
  5. Geja en petet:
    21 december 2013
    Opa en oma laten mij jullie belevenissen lezen, geweldig wat een reis maken jullie om jaloers op te worden, ook prachtige foto's .
    Jullie hele fijne feestdagen en een geweldig uiteinde.

Peter, geja en de rest
  6. Mieke:
    26 december 2013
    wat leuk dat we jullie gisteravond even hebben "gesproken" en "gezien" een fijne tweede kerstdag voor jullie........ 't was super-gezellig bij jos en rianne we hebben genoten en 't contct met jullie had zeker meeeeeer-waarde sorry dat het al laat was voor jullie nou ik ga nu nog even jullie foto's bekijken en voor nu fijne dag verder ......... liefs uit een druilerig drenthe waar het zo warm is dat we de houtkachel niet hoeven te laten branden.