Een paar dagen tussen de locals

7 december 2013 - Talpe, Sri Lanka

Ga lekker zitten en bereid je voor op een lang verhaal, want we hebben weer genoeg meegemaakt en te vertellen..
Op maandag hebben we s' ochtends lekker ontbeten op het balkon bij het guesthouse en opeens begonnen andere gasten te wijzen en te doen, omdat ze dachten dat ze een walvis zagen in de verte. Verrekijkers erbij en jahoor, walvissen! Ze waren redelijk ver weg, maar toch super om te bekijken! Weer iets dat we af kunnen afvinken dus.
Vrijwel meteen na het ontbijt hebben we uitgecheckt en onze backpacks achtergelaten bij het guesthouse..
Aan het einde van de middag vertrokken we richting Talpe, maar voor die tijd wilden we Galle natuurlijk nog even bekeken hebben.
In de hitte hebben we een redelijk rondje gemaakt binnen de stadsmuren en daarna nog even een kijkje genomen in het centrum, wat een chaos!

Na het wandelen en zweten lekker wat gegeten en gedronken en om 16:45 uur de trein gepakt naar Talpe..
Hier verblijven wij bij collega's van Jos die hier ieder jaar heengaan en hebben we het super goed voor elkaar! Eigen verdieping met badkamer, keuken etc en we worden lekker mee op sleeptouw genomen..
Bedankt Ties en Bianca!

Even een korte uitleg over wat zij hier precies doen; in 2004 heeft de tsunami in sri lanka veel levens geeist en veel vernield. Ties en Bianca zijn 7 weken na de tsunami naar sri lanka gegaan om te helpen met de wederopbouw en toen hebben zij besloten dat ze de mensen hier wilden helpen. Nu gaan ze ieder jaar (meerdere keren) naar Sri lanka en nemen ze kinderen die ouders zijn verloren mee op sleeptouw omdat de eigen familie geen mogelijkheid heeft om dit soort dingen te betalen.
Verder kennen zij in nederland mensen die ook willen helpen en komen zij altijd in sri lanka aan met koffers vol spullen die ze hier kunnen gebruiken. Een van de gezinnen voelt voor hun als familie en als ze in sri lanka zijn, zijn ze veel bij hen.

Terug naar de reis naar Talpe, want die was heel spannend..
Van te voren hadden we al met Ties en Bianca gebeld en we hadden afgesproken dat zij ons van het station op zouden halen. Niet zo lastig zou je denken, maar dat viel tegen!
Wij dachten dat de reis ongeveer 20 minuten zou duren, maar na nog geen 15 minuten stopte de trein en keken we naar buiten en dacht Kir Ties buiten te zien staan. Maar te laat! De trein reed alweer verder. En jahoor, meteen iemand gevraagd en het was al het station van Talpe..
Meteen met Ties en Bianca gebeld en afgesproken dat we het volgende station eruit zouden en een tuktuk zouden nemen. Toen kwam het volgende station, zonder platform!!
Volgens een meneer moesten we eruit, maar we moesten ongeveer 1, 5 meter naar beneden springen. Eerst een paar seconden bang zijn en zeggen nee, nee dat doe ik niet, maar toen toch maar de backpack eruit gegooid en er achteraan gesprongen..pff!
We hebben het overleefd en zijn heelhuids aangekomen bij ties en bianca.
Treinen in Sri lanka en Erick en Kirsten gaat sowieso niet zo goed samen, want in Colombo ging er ook al bijna iets mis. Samen met de Noorse zusjes wachtten wij op de trein naar Galle die op platform 5 aan zou komen rond 14:00u. Rond 14:20u was daar eindelijk een trein, dus wij erin samen met een meisje uit Canada. Ik vertrouwde het toch niet helemaal, dus snel even iemand gevraagd en toen bleek het een andere trein te zijn! Een seconde voordat de trein wegreed konden we er nog net uitspringen, maar het Candese meisje was te laat haha. Gelukkig kwamen we haar een paar haltes weer tegen in de goede trein!

Na aankomst bij Ties en Bianca even alles bekeken en klaargemaakt omdat we mee werden genomen naar hun "familie". Een srilankese, srilankaanse of singalese (wat is het eigenlijk?) Familie die zij helpen en waar zij veel tijd doorbrengen als zij in sri lanka zijn..
De familie woont in een dorpje een paar km verderop en omdat we dat nog moesten doen gingen we met de lokale bus die kant op.. Weer een heel avontuur! Deze bussen rijden zo snel mogelijk omdat ze met elkaar concurreren en ze zoveel mogelijk mensen willen meenemen en dus zoveel mogelijk geld verdienen. De bus die als eerste bij de volgende halte is heeft weer wat verdiend. Bussen stoppen daarom ook amper bij haltes omdat ze zo snel mogelijk verder willen, dus we moesten er echt in- en uitrennen.. Dat ook weer meegemaakt!
We werden meteen heel hartelijk ontvangen (vader, moeder, twee dochters en een zoontje) en hebben heeeerlijk gegeten!!

Dinsdag:
Na een paar dagen reizen en van alles bekijken vonden we het wel weer tijd voor een "relax" dagje.. Heerlijk op het balkon gehangen, spelletjes spelen en een duik in de zee waar we weer een walvis hebben gespot, nja helaas was deze dood aangespoeld op het strand en lokals probeerden 'm weer de zee in te duwen.. Alsof dat nut heeft haha! Ties en Bianca hebben hier ook een wasmachine, dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en wat kleren erin gedaan..
Aan het einde van de middag werden wij opgehaald om met de familie te gaan garnaalvissen.. Wat een super ervaring!
Met z'n allen naar het meer gelopen met netten en het meer ingelopen. Het is een beetje lastig uitleggen, maar garnalen zitten vooral op de bodem en deze moet je dus echt opzoeken. Hiervoor gebruiken ze een hoofdlamp (ledlicht) want hierdoor geven de ogen van garnalen een beetje licht zodat ze beter opvallen. Zodra je een spot druk je het net erboven op de bodem en zoek je met je handen naar de garnaal en haal je m eruit.. We moesten beide even flink inkomen, maar uiteindelijk toch een paar gevangen!! :) Ennn.. s' avonds heeft de moeder alles klaargemaakt en hebben we onze eigen vangst gegeten..
Ik ben trouwens een pro in vissen, want tijdens het teruglopen sprong er zomaar een vis van ongeveer 20cm in mijn net.. Hiruni (een van de dochters) wilde 'm eruit halen, maar helaas is ie ontsnapt. Ik heb in ieder geval iedereen wel aan het lachen gemaakt!
Het meer zit aan de zee en daardoor zagen we niet alleen garnalen, maar ook kogelvissen, kwallen, krabben en lionfish, deze laatste is giftig dus dat was wel even spannend.
De vader heeft verder een krab gevangen, dus hebben wij beide voor het eerst echte verse krab gegeten.. Voor herhaling vatbaar!

Woensdag:
Om 10 uur werden wij verwacht in een dorpje iets verderop om naar de lokale markt te gaan waar ties en bianca altijd boodschappen doen voor een aantal families. Lekker op de fiets heengegaan en zelf ook wat groente en fruit gehaald..
Daarna zijn we naar een schildpaddenopvang geweest aan het strand waar ze eieren begraven en laten uitkomen. S' nachts wordt er namelijk "gejaagd" op de eieren, omdat dit gegeten wordt door sommige mensen en redelijk wat geld waard zijn. In de opvang zorgen ze dat de eieren veilig zijn en worden de babyschildpadjes verzorgd. Na een paar dagen worden ze vrijgelaten in de zee. Dat is precies wat wij zaterdag gaan doen; schildpadjes vrijlaten! Wat een mooi vooruitzicht!
S' middags de fiets gepakt en een stukje van de grote weg afgegaan.. Super mooie natuur en van alle kanten "hello! Hello!" We waren een attractie opzich haha..
Meteen in een klein dorpje maar even ons avondeten ingeslagen.. Aardappelen en groente en s' avonds voor het eerst sinds tijden weer eens zelf gekookt, gebakken aardappeltjes en noodles met groente en soyasaus..

Donderdag:
Aangezien we al twee keer bij de lokale familie hadden gegeten wilden we graag wat terugdoen en daarom hebben we s' ochtends vroeg ik weet niet hoeveel uien en tomaten gesneden om voor de familie bruchetta te maken voor de lunch. Alles in bakjes mee en op naar het dorp op de fiets, wat een eind!
Bij hun thuis brood gebakken en lekker gegeten.. Volgens mij viel het wel in de smaak! Net als Ties zijn pannekoeken..
Na het eten hebben we samen met Ties en Bianca een rond je gefietst om Kogalla lake en weer genoten van alless om ons heen; apen, super mooie vogels, rijstvelden, thee, locals die maar hello bleven roepen etc. Helaas geen slangen oid, maargoed, je kunt niet alles hebben ;)
Na het fietsen naar de winkel gegaan om "bedankcadeautjes" te halen voor de familie. Wij maken hier namelijk bijna geen kosten en de familie kookt wel steeds uitgebreider omdat wij er zijn terwijl zij het natuurlijk niet zo breed hebben. We hebben voor iedereen een geurtje gekocht, een masker, douchegel en shampoo. Dit zijn namelijk luxe producten en zullen zij zelf niet zo snel kopen.
Na de fietstocht naar huis om te douchen en weer op naar de familie omdat we uitgenodigd waren om bij opa en oma te komen eten..
Super lekker weer en van te voren nog even een potje "mens erger je niet gespeeld."
Naast de familie woont een ander gezin waarvan de zoon een achterstand heeft doordat hij slecht hoort en pas sinds kort een gehoorapparaat heeft. Hij kan suuuper mooi schilderen en daar zijn we even langs geweest om iets moois uit te kiezen. We kunnen haast niet wachten om het op te hangen!
Ties en Bianca gaan zaterdag weer naar huis, dus zij nemen het voor ons mee naar Nederland zodat we er niet mee hoeven te slepen en het niet stuk gaat..
Verder hebben we beide in Thailand een hele chille broek gekocht en dankzij Bianca die ons aan een mevrouw heeft voorgesteld die een naaiatelier heeft, zijn er nu nog 3 van deze broeken in de maak! :) Super leuk, handgemaakte dingen!

Vrijdag:
Vandaag is het precies drie maanden geleden dat we aankwamen in Bangkok, Thailand. Wat gaat de tijd snel! We zullen jullie niet vervelen met nog een heel verhaal met lijstjes, maar even voor de duidelijkheid :) Tot nu toe hebben we 4 landen bezocht; Thailand, Cambodja, Maleisie en Sri lanka. Op nummer 1 staat nog steeds Thailand, maar ook Sri lanka en Maleisie zijn super mooie landen waar we allemaal mooie dingen hebben gezien!
We hebben nu nog een kleine drie weken om Sri lanka te ontdekken en daarna vliegen we voor 2 a 3 weken naar Nepal. Weer iets totaal anders! De komende tijd moeten we maar eens bedenken wat we daarna gaan doen.. Iemand tips?? ;)

Na een paar keer bij de familie te hebben gegeten vernam mijn maag toch wel dat het wat pittiger is dan ik gewend ben met veel knoflook, dus die was er even klaarmee en daardoor overdag rustig aan gedaan zodat ik savonds fit was voor de "afscheidsbbq". Super mooi! De familie doet dit iedere keer voor Ties en bianca en dit keer waren wij ook uitgenodigd. Op het strand hadden ze een vuur gemaakt, fakkels neergezet en de tafel gedekt. Super lekkere verse vis gegeten van de bbq en veel andere lekkere dingen :)
Na de bbq iedereen bedankt en afscheid genomen, want zaterdag verlaten we Talpe en gaan we wat verder naar het oosten.
Donderdag hadden we broeken besteld en deze hebben we voor de bbq opgehaald en wat zijn we blij! Ze zijn super mooi geworden en het is toch wel een mooi idee dat ze speciaal voor ons zijn gemaakt!

Zaterdag:
S' ochtends vroeg hebben we afscheid genomen van Ties en Bianca. Zij gaan vandaag naar de familie en zondagochtend vliegen ze weer naar Nederland.
Wij zijn hier een paar dagen geweest en hebben er zaterdag voor gezorgd dat we alles netjes achter lieten..
We hebben het super naar ons zin gehad bij Ties en Bianca en de familie en zullen deze paar dagen nooit vergeten!
S' middags tijdens de pauze van het schoonmaken ;) twee broeken aan de buurvrouw gegeven die wij niet meer mee wilden zeulen en toen aan de praat geraakt met de familie ernaast.. De dochter heeft super mooie armbandjes voor ons gemaakt en terwijl zij ze aan het maken was werden wij uitgenodigd om thee te komen drinken. Wat een super lieve mensen! De hele familie kwam erbij (ze wonen met zn 8en in een huisje) en er werd van alles voor ons gehaald en aan ons gegeven, bananen, lekkere hapjes, thee, schelpen mochten we mee naar huis maar daar hebben we voor bedankt en toen we weggingen werd ons zelfs aangeboden om fishcurry te komen eten. Zo lief! Helaas moesten we bijna weg, dus we hebben vriendelijk bedankt.
Vlak voordat we weggingen kwamen ze naar de muur lopen om haar adres te geven.. Super lief en ga zeker eens wat opsturen!
Om 17:00u werden we verwacht bij de schildpadden, dus met de backpacks in de tuktuk die kant op. Wat leuk! Beide mochten we een schildpadje loslaten op het strand en hebben we gewacht tot ze verdwenen waren in de zee.. Die van Eer was trouwens sneller, dus hij heeft gewonnen!
Hierna wilden we met de trein naar Mirissa, maar bij het station aangekomen bleek dat er geen trein meer die kant opging, dus dat werd een tuktuk.
We hebben nu eindelijk internet en gaan morgen Mirissa verkennen!!
Foto's worden geupload :)

1. Monique:
    7 december 2013
    Zoals altijd weer een mooi verhaal.En natuurlijk de foto's,dat is altijd mooi om naar te kijken.Zag alleen geen foto van de voor jullie gemaakte broeken.....was toch wel een beetje nieuwsgierig geworden :)We wachten jullie volgende verhaal weer af.x mam
  2. Kirsten:
    8 december 2013
    Haha die fotos moeten we nog ff maken idd, maar is niet heel spannend hoor.. Gewoon van die chille wijde broeken die we ook in Thailand hebben gekocht.. Legergroene van eer en rood/roze van mij.. Die staan wel op een aantal fotos ;)
  3. Schonewille:
    Aayu-bowan
    Wat weer een mooi verhaal en hele mooie foto,s .
    dit is toch wel heel bijzonder om dit in je bagage te hebben voor later,en om ons mee te laten genieten van jullie belevenissen.
    jullie hebben ons weer jajoers gemaakt,bedankt daar voor.

Groetjes en pas goed op elkaar: Oma enOpa
  4. Mieke:
    8 december 2013
    ja 't was weer even genieten van dit uitgebreide verhaal..... schildpadden, vissen, garnalen etc. etc. allemaal ingeredienten voor een leven verweg....... hebben wij natuurlijk ook wel maar dan moeten we naar zee of de dierentuin.... hahahaha.
    wat ik hier volop spot zijn roodborsten, koolmezen enzo en geert en ik hebben er net over gehad om morgen maar eens alweer vetbollen op te hangen....... pindakaas voor de koolmezen is al "geinstalleerd". Onze kranten hier stan vol van kerstmarkten en wintersferen rondom..... die wij dit jaar overslaan omdat ik mijn leven op dit moment nog een beetje in "slow-motion" leef... hoewel het hartstikke goed gaat. we hebben weer een winterstormpje gehad met bijbehorende sneeuw die al weer heel snel weg was.... maar wel winters en kerstmisserig en sinterklazerig echt hollands dus. Maar wat leuk dat jullie kleding, sieraden enzo daar hebben kunnen aanschaffen zodat je je ook daar alweer herinneringen maken voor het verdere verloop van jullie reis en wat fijn dat je bij vrienden van `jos kon zijn. de foto's zijn weer superleuk wat ben ik dankbaar wat DAT betreft...... in deze "moderne" tijd te leven zodat we jullie op deze manier kunnen volgen, dankjewel ook hiervoor. Wij wensen jullie heel veel plezier verder en zien uit naar jullie verdere belevenissen, liefs van Geert en mieke
  5. Rianne en jos:
    10 december 2013
    wat weer een super leuk verhaal, ben ook wel nieuwsgierig naar die broeken..... sorry ben een beetje laat met reactie en lezen van eenmaal jullie belevenissen ben nu eenmaal traag zowel met lezen als met computeren, liefs mams