Aayu-bowan Maleisië, aayu-bowan Sri Lanka!

1 december 2013 - Galle, Sri Lanka

Want in Sri Lanka gebruiken ze namelijk één woord voor hallo en doei. Enorm handig.
We willen natuurlijk wel dat jullie ook iets opsteken van ons blog..

Nadat we een goed guesthouse hadden gevonden, hebben kennis gemaakt met de eigenaren.
Het guesthouse wordt gerund door een er aardig echtpaar. De vrouw vertelde dat ze twintig jaar geleden door een familie was uitgenodigd om naar Enkhuizen te komen voor drie maanden. Ze is helaas maar een maand gebleven omdat ze de waterpokken kreeg. Na een 'goedemiddag', 'dankjewel' en het in het nederlands oplezen van de wifi code, was het tijd om even bij te komen van de vlucht.

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en hebben we een rondje Negombo gedaan. Sri Lanka is een soort Bourtange in het heel groot en warmer. Overal zijn vestingen en oud-Nederlandse bouwwerken. In Negombo is een gevangenis gevestigd in een oud Nederlands fort. Helaas mochten we van de gevangenisdeurmeneer geen foto's maken.
Verder hebben we een rondleiding op de plaatselijke vismarkt gehad van een visser en zo weten we nu van alles over gedroogde vis uit Negombo. Best indrukwekkend om te zien wat deze mensen zeven dagen per week doen om wat rupees bij elkaar te vegen.

Na de markt zijn we doorgefietst naar het centrum, waar het straatbeeld doet denken aan een Indiase stad, waar het verkeer grote chaos is. Op de fiets zijn we dit natuurlijk helemaal niet gewend. We zijn na de derde keer paniek dan ook maar uit het centrum gereden.

Negombo is een christelijke stad en wordt in Sri Lanka ook wel "Klein Rome" genoemd. Met kerst zijn de mensen van het guesthouse van plan een groot feest te geven. Gelukkig zijn we tegen die tijd weer in de buurt, dus de kans bestaat dat we kerst in Negombo vieren.

Vandaag zijn we getreind naar Galle. Een erg mooie treinreis langs de kust die op sommige plekken over het strand gaat. We zijn de vandaag de reis trouwens gestart met vier in plaats van twee: twee Noorse zusjes zaten bij ons in het guesthouse en nadat we tijdens het ontbijt aan de praat kwamen, bleek dat ze dezelfde kant opgingen. Ze zijn een halte voor ons uitgestapt. Ze reizen drie weken door Sri Lanka en we hebben emailadressen uitgewisseld omdat de kans vestaat dat we ze nog gaan tegenkomen. We hebben in ieder geval een slaapplek in Lapland!

Galle is een vestingstad, gemaakt door de Portugezen en gemodificeerd door de Nederlanders in 1640. Best grappig om te zien dat er hier nog van alles van de V.O.C staat.. al moeten we daar niet al te trots op zijn..

Terug naar vandaag: Vrij snel vonden we een slaapplek aan de vestingmuur met uitzicht op zee. Best jammer dat het vandaag te bewolkt was voor een mooie zonsondergang. Maargoed.. daarvoor hebben we nog genoeg tijd.

Morgen gaan we eerst een rondje vestingstad maken en daarna gaan we richting Talpe, waar we op bezoek gaan bij een collega van pap.

1. Monique:
    1 december 2013
    Al hebben we al bij gekletst,toch erg leuk om die verhalen te lezen en foto's te bekijken.De foto van het supermarktje vond ik wel erg leuk.Zo kun je het dus ook neerzetten :)We wachten weer op het volgende verhaal.xx van allemaal hier uit Hoogeveen :)
  2. Rianne en jos:
    1 december 2013
    Weer een heel andere wereld. Leuk om te lezen. Balkenende zei al iets over het VOC mentaliteit. Mentaliteit om iets te ontdekken en niet om te.... We zijn benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan. Groeten Pap en Mam
  3. Mieke:
    2 december 2013
    weer een heel mooi verhaal en beeldend ook....... veel vis......ook.
    veel foto's ook..... mooi hoor, veel liefs uit de andere kant van de wereld. Geert en Mieke