Phnom Penh

8 oktober 2013 - Phnom Penh, Cambodja

Na wat langer in Kompong Cham te zijn gebleven dan de bedoeling was (mede doordat Erick een beetje ziek werd), zijn we op 4 oktober toch echt verder gegaan.. Het plan was om naar Kratie te gaan om daar zoetwaterdolfijnen te spotten in de Meking en daarna door naar Laos, maar zoals alles liep ook dit weer anders.. Doordat het regenseizoen is zijn er veel overstromingen in Cambodja en op de dag dat we Kompong Cham verlieten hoorden we dat er overstromingen waren in minimaal drie provincies, waaronder de stad Kratie. Hierdoor en omdat we graag weer naar Thailand willen hebben we besloten om dan maar naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh, te gaan, waar we nu nog zijn..

In Kompong Cham zijn we 4 nachten geweest en hebben we behalve een beetje rondlopen en Erick laten uitzieken niet veel gedaan.. Onze laatste dag zijn we met een tuktuk naar Wat Nokor geaan.. Deze tempel is nog ouder dan Angkor Wat en is gebouwd door de broer van de persoon die Angkor Wat heeft laten bouwen..
Zoals we eerder vertelden waren we eerst niet van plan om naar Cambodja te gaan en het werd al gauw duidelijk dat we ons niet echt hadden gelezen. Precies op het moment dag wij in Cambodja waren, waren de belangrijkste feestdagen van Cambodja begonnen, Pchum Ben(Soul day). Dit festival duurt 15 dagen en tijdens deze dagen gaat men naar pagodas om overledenen te eren. Dit festival wordt afgesloten in het eerste weekend van oktober en dat betekende dat we onze laatste dag in Kompong Cham nergens konden eten.. Supermarkten en restaurants waren gesloten en dus hebben wij deze dag geleefd op stokbrood en noodles.. Weer eens wat anders ;)

Van dit festival is in Phnom Penh niet veel te merken, dus hier konden we weer gewoon eten..
Op vrijdag zouden we om 10:30u vertrekken richting Phnom Penh, maar vertraging is hier niet vreemd, dus dit werd 11:30u.. Weer een reis over verrotte wegen, door kuilen, geen asfalt en door allerlei kleine dorpjes, maar in ieder geval genoeg te zien!
Na een tijdje gezocht te hebben naar een slaapplek hebben we iets chills gevonden met een lekker groot balkon en dichtbij kroegen en restaurants.
Op zaterdag 5 oktober hebben we eerst de centrale markt, Psar Tmei, bekeken en wat gedaan aan onze onderhandelingsskills ;) Beide een nieuwe broek en een zonnebril, armbamdje, enekelbandje en magneet voor Kir..
Aan het einde van de middig besloten we dat we maar eens moesten kijken hoe de happy hours zijn en dat hebben we geweten! We dachten dat het wel chill zou zijn om bij iedere kroeg iets kleins te eten in plaats van een echte maaltijd, maar toen hadden we er nog niet over nagedacht dat de alcohol wel eens wat minder goed zou kunnen vallen ;)

Zondag en maandag hebben we lekker niets gedaan en dinsdag waren we dus extra uitgerust om naar de Killing Fields of Choeung Ek en het Tuol Sleng Mueum te gaan.. Met de tuktuk zijn we eerst naar het museum gegaan. Vroeger was dit gebouw een high school, maar in 1975 is het gebouw overgenomen door het regime van Pol Pot (Kmer Rouge). Zij hebben van de lokalen martelkamers gemaakt en het Security Prison 21 (S-21) genoemd. Iedere dag werden hier gemiddeld 100 mensen vermoord. De Khmer Rouge hebben van alle gevangenen foto's genomen en deze zijn allemaal te zien in het museum. Toen Cambodja in 1979 bevrijd werd door Vietnam waren er nog maar 7 gevangenen in leven.
De meeste gevangenen van de S-21 werden naar Choeung Ek (killing fields) gebracht om daar vermoord te worden.
Na het museum hebben we dus ook een bezoek gebracht aan de Killing Fields. Erg indrukwekkend!
In deze korte periode zijn naar schatting 3 miljoen mensen (cq een kwart van de bevolking) vermoord, maar het exacte aantal is niet duidelijk.

Eigenlijk wilden we allang weg zijn uit Cambodja, maar we zijn nog aan het wachten op onze visa voor Thailand. Door de feestdagen kon dit ook niet eerder geregeld worden,dus we moeten ons hier nog even zien te vermaken.
Waarschijnlijk verlaten we Phnom Penh donderdag, maar laten we nog maar niet teveel vertellen over onze plannen want het loopt nooit zoals we denken ;), dus dat lezen jullie in het volgende verhaal!

Liefs van ons

1. Elyne:
    8 oktober 2013
    Hier is het nat en grauw, de meeste dagen gaan zoals gepland, er zijn geen feestdagen in het verschiet en de plaatselijke kost is stamppot! Super spannend leven hier, jullie missen echt enorm veel en moeten maar snel weer terug komen :P Hahaha! Nee hoor, gewoon lekker genieten en ons op de hoogte houden/jaloers maken!
    Liefs vanaf de camping van Twente...
  2. Mieke:
    8 oktober 2013
    tsja................. jullie hebben het gezien ........... heb de foto's bekeken, probeer me er een geur bij voor te stellen wat niet lukt trouwens.
    Bij "the killing fields" zullen jullie ongetwijfeld "de dood" hebben gevoeld............ vreselijk................ en zo te lezen zijn jullie niet erg nieuwsgierig naar de rest van het land als je al zo snel verder, of beter gezegd......... terug wilt reizen naar Thailand. Hoop dat jullie visa snel in orde zijn zodat het weer leuk word. Liefs uit een iets frisser wordend Drenthe. goede en vooral prettige reis verder.
  3. Schonewille:
    Hoi jongelui
    Mooi dat jullie ons zo goed op de hoogte houden
    Jullie leven tochwel in een heel andere wereld, het gaat daar niet allemaal van zelf ,je moet daar wel wat geduld hebben
    maar jullie hebben nog even de tijd.
    Pas goed op elkaar: De groeten en wachtend op het volgende reis verslag. Oma en Opa
  4. Mieke:
    13 oktober 2013
    hallo jullie twee daar lekker relaxen........... op het balkon lekker
    ....ik heb jullie foto's bekeken mooi hoor dankjewel hiervoor.
    .....maar .........psst......... die met die helmpjes.......... tsja wat moet ik daar nu van zeggen ik weet wel dat het voor jullie veiligheid en bestwil is maar tja 't lijkt wel een beeeeeetje Willempie van Andre van Duin hahahaHAHAHAHAHAHA...... cool man, dat hoort er allemaal bij. liefs uit 't Veen waar het volgens de radio alleen maar droog is ... wij bofkonten... in de rest van Nederland is het regenseizoen schijnbaar met grote overlast losgebarsten. kiek goed uut en hef fun.