Siem Reap en Kampong Cham

1 oktober 2013 - Kâmpóng Cham, Cambodja

Siem Reap, wat een stad! Over een ding zijn we het helemaal eens: Hier hoeven we niet nog eens naartoe! Zoals Erick in het vorige verhaal al vertelde draait alles hier om toerisme en wordt er iedere 5 meter iets aangeboden; tuk tuk sir? Want a tshirt? Do you need something? Massage lady sir? Om gek van te worden en waarschijnlijk door deze dingen hebben we tot nu toe nog niet echt een positief beeld van Cambodja.
In Siem Reap is niet heel veel te beleven en het enige dat we op onze eerste dag hebben gedaan is een beetje door de stad wandelen, naar de rivier gelopen en de oude markt bezocht. Hier heb ik meteen maar even een armbandje en een magneet aangeschaft.

Siem Reap is overdag vrijwel uitgestorven en veranderd savonds in een toeristische plek. De reden dat het overdag zo rustig is, is omdat iedereen dan de tempels aan het bezoeken is (Angkor wat).

Onze tweede dag wilden we eigenlijk weer niet al te veel gaan doen (pff wat zijn wij lui hea) maar een meisje uit nieuw zeeland dat ook bij ons in het guesthouse zat raadde ons aan om naar het landmine museum te gaan, ongeveer 30 km verderop. Hier hebben we maar naar geluisterd en dus hebben we aan het einde van de ochtend een tuk tuk chauffeur aangesproken en hebben we ons hierheen laten brengen. De rit hier naartoe was super! Het is hier iedere dag rond de 30 graden, maar in de tuk tuk is het heerlijk vol te houden.. Langs een aantal dorpjes gereden en allemaal mooie rijstvelden overal.
Het museuk was klein, maar wel indrukwekkend! In Cambodja liggen nog steeds veel mijnen en jammer genoeg overlijden er hierdoor ook nog ieder jaar mensen.. Wees gerust, op veel plekken is het gewoon hartstikke veilig! ;)

De volgende dag hebben we eindelijk gedaan waarvoor we naar Siem Reap waren gegaan; Angkor Wat bekijken!
Ons plan was om een pas te kopen voor 3 dagen, maar dit werd ons afgeraden door andere backpackers uit het guesthouse.. Achteraf zijn we heel blij dat we maar een ticket voor een dag hadden gedaan, want na een aantal tempels hadden we het wel gezien en ook niet onbelangrijk; 20 dollar per persoon bespaard!
Verder was angkor super om te zien! Genoeg gelezen en gezien op internet, maar toch raar om er dan zelf te zijn!
De eigenaar van het guesthouse had voor ons een tuk tuk geregeld en we zijn de hele dag rondgereden.. Je kunt kiezen voor een lange en een korte route, maar wij hebben gekozen voor de kleine.. Angkor Wat uiteraard als eerste bekeken en toen door naar een paar kleinere tempels..

In totaal hebben we 5 nachten geslapen in Siem Reap en op maandag zijn we om 6:30u sochtends (echt vakantie dus ;) ) opgehaald aangezien we Siem Reap wel zat waren. We werden naar een bus gebracht en zijn vanuit hier naar Kampong Cham gegaan, volgens wikipedia de derde stad van Cambodja.
In dus bus zaten bijna alleen maar locals en iedereen leek het geweldig te vinden dat wij er ook waren. Door een paar mensen aangesproken en iedereen vond het maar al te interessant om te weten waar we vandaan komen etc.
Gisteren aangekomen en een prima hotel gevonden meteen aan de Mekong Rivier!
Het is hier verder totaal niet toeristisch en er is dus weinig te beleven. Het plan was om morgen te vertrekken naar Kratie, om daar dolfijnen te spotten, maar helaas is Erick al de hele dag een beetje ziekjes en ligt ie met koorts op bed. Dit eerst maar even aanzien dus en hem even laten uitzieken.

Van heel veel mensen de vraag gekregen hoe het reizen bevalt en het antwoord daarop is: goed! Het niets moeten en alles kunnen doen is geweldig! Ook hebben we in deze korte tijd al een aantal super mooie mensen ontmoet en zijn er een paar dingen die we van onze bucket list af kunnen vinken! ;)
Wel valt het me nog steeds zwaar om te zien hoe de mensen hier leven, vooral in Cambodja. Iedereen lijkt helemaal niet ongelukkig te zijn en iedereen is super vriendelijk, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het leven voor de mensen hier mooi is. Verwende mensen zijn wij ook!
Tot nu toe is ons favoriete land zeker weten Thailand, maar hopelijk gaan we nog veel meer zien, dus kan dit nog helemaal veranderen!

1. Niek:
    1 oktober 2013
    Krokodillenboerderij, floating village, Tonle Sap meer... ;)
    The Lady Temple ook gezien trouwens? Ligt een stuk verder weg op het complex maar zeker de moeite waard.
  2. Kirsten:
    1 oktober 2013
    Nope Niek, vrijwel niets gezien aangezien erick dus ziek is :( Maar thnx voor de tips! ;)
  3. Carolien:
    1 oktober 2013
    Hoi lieverds, wat leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden van jullie trip. Met veel plezier volg ik jullie verslagen en de daarbij behorende foto's. Volgens mij genieten jullie daar lekker.
    Ga zo door!! Veel liefs van Walter en Carolien